Tone of voice -määrittely

Miten brändisi puhuu, miltä se kuulostaa? Asialliselta, humoristiselta vai joltain muulta? Koostuuko brändisi yleisö jostain tietystä ikäluokasta? Jos näin on, äänensävyn on tärkeä olla sellainen, että yleisösi ymmärtää lukemansa tai kuulemansa.

Tone of voice (äänensävy) on yksi ominaisuuksista, joista brändisi tunnistetaan ja muistetaan eri mainospinnoilta. Kerran tunnistettu äänensävy kantaa kanavien yli ja rakentaa pitkäjänteisesti brändisi persoonallisuutta. Kuten monessa muussakin mainontaan liittyvässä asiassa, toisto on tässäkin lajissa avainasemassa. Kun äänensävy on määritelty, sitä on helpompi noudattaa läpi kaikkien käytössä olevien kanavien.

Mitä ja miten?

Toimivaksi havaittu tapa määritellä äänensävy sinunkin brändillesi:

Analyysi ja nykytilan kartoitus: Keräännytään samaan tilaan joko fyysisesti tai virtuaalisesti ja tutustutaan siihen, miten brändisi tällä hetkellä viestii. Julkaisut, somemainonta, uutiskirjeet suurennuslasin alle. Näin meillä on selkeä pohja seuraavaa vaihetta varten.

Tavoitteiden ja kohderyhmän määrittely: Seuraava puheenaihe on tavoitteesi ja se, millaista yleisöä haluat puhutella. Tavoite voi olla asiantuntevuuden korostaminen, kepeä dialogi tai vaikkapa humoristinen ote. Kohderyhmän määrittely auttaa muokkaamaan äänensävyn sopivaksi.

Äänensävyn rakentaminen: Kun edellä mainitut analyysi ja määrittely on tehty, on aika rakentaa äänensävy. Puhutaanko muodollisesti vai arkisesti, käytetäänkö aktiivista vai passiivista ääntä, kuinka paljon tunnetta halutaan mukaan ynnä muuta. Varta vasten sinun brändillesi rakennetulla, uutuuttaan kiiltävällä äänensävyllä kelpaa mainostaa!

Äänensävyn määrittelyn hyödyt sinulle ja asiakkaallesi

Hyödyt sinulle: Viestinnän epävarmuus ja ristiriitaisuus vähenee, tuotosten laatu paranee ja kirjoitustyö sujuu nopeammin. Pitkässä juoksussa säästät myös aikaa ja rahaa. Mutta jotta rahaa voi tehdä, sitä pitää sijoittaa – määrittelytyö kannattaa tehdä kunnolla.

Hyödyt asiakkaallesi: Viestisi kuulostavat tutuilta ja luotettavilta, eivät geneerisiltä. Tämä rakentaa luottamusta ja syventää sitoutumista. Kun ääni puhuttelee asiakkaasi motivaatiota ja peilaa hänen arvojaan, syntyy tunne siitä, että brändisi ymmärtää asiakastasi. Asiakaspolulla kulkeminen sujuvoituu ja ostopäätöksen tekeminen vahvistuu.

Tunti asiaa™

Varaa tunti asiantuntijamme kanssa ja pääset liikkeelle saman tien ilman muodollisuuksia. Palvelun hinta 135 € (sis. alv 24)
joona_jxl_tulokset

Jäit kiinni!

Pieni punainen piste? Vastustamaton ärsyke. Tämä oli vain esimerkki siitä, miten me ihmiset käyttäydymme. Kunhan vain leveilimme osaamisellamme.