Tuotesivujen optimointi

Tuotesivu on verkkokaupan tärkeimpiä sivuja. Siinä missä etusivu esittelee mitä myydään ja kenelle ja kategoriasivut ohjaavat potentiaalisen asiakkaan oikeaan paikkaan, tuotesivu tekee varsinaisen työn: se vakuuttaa asiakkaan ja johdattelee kohti ostopäätöstä. Tuotesivuilla tulee toki esitellä tuotetietoja, mutta samalla sivun tulisi herättää luottamusta ja synnyttää asiakkaassa vetoa painaa "lisää ostoskoriin" -nappia.

Tuotesivujen optimointi lähtee käyttäjäymmärryksestä: mitä asiakas ajattelee, tuntee ja tarvitsee kun ostopäätös on käsillä? Optimointi on yhdistelmä strategista suunnittelua ja jatkuvaa testaamista. Kuten mikä tahansa verkkosivu, myös verkkokaupan tuotesivut kaipaavat jatkuvaa kehittämistä.

Tuotesivujen optimointi – mitä ja miten?

Tuotesivujen optimointi alkaa tarkastelulla: miten asiakkaat liikkuvat sivuilla? Mitä asiakas huomaa, missä kohtaa hän poistuu? Havaintojen perusteella alkaa uuden rakentaminen analytiikkaa ja esimerkiksi "kuumakarttoja" apuna käyttäen. Myös sinun asiantuntemustasi tarvitaan: kuten mitä tahansa projektia, myöskään tuotesivujen optimointia ei tule tehdä tyhjiössä – siis ilman asiakkaan, sinun, asiantuntemusta.

Tuotesivujen optimoinnin hyödyt sinulle ja asiakkaallesi

Hyvin rakennettu tuotesivu on myyvä. Se vastaa kysymyksiin, kuten "mitä tämä maksaa?", "mitä saan ja milloin?" Luottamuksen herättäminen asiakkaassa on puoli voittoa, se helpottaa ostopäätöstä olennaisesti: parhaimmillaan "lisää ostoskoriin"- ja "siirry kassalle" -nappeja painetaan hyvinkin nopeasti. Summaten: tämä palvelu tuottaa tuotesivuja, jotka myyvät ja jotka on rakennettu asiakkaan päätöksenteon tueksi

Asiakkaasi saa selkeyttä ja varmuutta: hän ymmärtää mitä on tarjolla ja miksi se kannattaa ostaa. Asiakkaasi saa myös vastauksia kysymyksiinsä: mikä on tuotteen hinta, ominaisuudet ja hyödyt? Sujuva käyttökokemus, eli nopeasti latautuva, kaikilla alustoilla toimiva tuotesivu viimeistelee hyvän asiakaskokemuksen.

Jäit kiinni!

Pieni punainen piste? Vastustamaton ärsyke. Tämä oli vain esimerkki siitä, miten me ihmiset käyttäydymme. Kunhan vain leveilimme osaamisellamme.