Ostokäyttäytymisen analysointi

Verkkokaupassa kaikki jättävät peräänsä jälkiä, myös ne, jotka jättävät ostamatta. Ostokäyttäytymisen analysointi auttaa ymmärtämään, miksi verkkokauppasi kävijät toimivat tietyllä tavalla: missä kohtaa ostopolku katkeaa ja miksi? Mitä asiat edistävät ostamista? Jos oikein tiivistää, niin kyse on datan tulkitsemisesta ja löydösten hyödyntämisestä ostopolun silottamisessa.

Tässäkin asiassa pintaa syvempi raapaisu kannattaa: klikkaukset, poistumisprosentit ja ostoskoreihin jääneet tuotteet ovat kaikki arvokasta dataa, jonka pohjalta muodostetaan ymmärrys, joka voi ohjata esimerkiksi mainontaa tai verkkokaupan kehittämistä oikeaan suuntaan.

Mitä ja miten?

Aloitetaan datalla! Verkkokauppa-alustasi ja analytiikkatyökalut tarjoavat oivat mahdollisuudet tutkia verkkokauppasi syvintä olemusta. Tarkastelemme esimerkiksi näitä:
  • Miten asiakkaat liikkuvat sivustolla?
  • Missä kohtaa ostoskori tipahtaa maahan ja jää niille sijoilleen?
  • Miten eri kampanjat vaikuttavat käyttäytymiseen?
  • Kuinka pitkään ostopäätöstä harkitaan?
  • Mitkä tuotekategoriat konvertoivat ja mitkä eivät?
Nämä kysymykset ja edellä mainitut työkalut tarjoavat vastauksia siihen, miten verkkokauppasi asiakaspolkua kannattaa parantaa. Sisällöt, painikkeet, tuote-esittelyt, kampanjarakenteet tai maksuprosessi – näistä jokainen on muokattavissa tavoitteidesi mukaisesti.

Ostokäyttäytymisen analysoinnin hyödyt sinulle ja asiakkaallesi

Sinä saat käyttöösi syvempää ymmärrystä asiakkaastasi, hänen motiiveistaan ja esimerkiksi ostoprosessin logiikasta. Tämä tieto auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä mainonnasta ja tuotevalikoimasta: parannat siis verkkokauppasi tehokkuutta ilman hakuammuntaa.

Asiakkaasi saa sujuvamman, intuitiivisemman ostokokemuksen. Kun verkkokauppasi puhuu hänen kieltään ja vastaa hänen tarpeisiinsa , ostaminen tuntuu helpolta ja luontevalta. Tyytyväinen ostaja ostaa todennäköisemmin uudestaan ja suosittelee muillekin.

Jäit kiinni!

Pieni punainen piste? Vastustamaton ärsyke. Tämä oli vain esimerkki siitä, miten me ihmiset käyttäydymme. Kunhan vain leveilimme osaamisellamme.