Luova suunnittelu

Kun asiakkaasi on tipahtamassa myyntifunneliisi ja ostopolulla ristiinrastiin kulkeminen on alkamassa (kuten tiedetään, ostopolku on aniharvoin suoraviivainen), on hyvä pysähtyä pohtimaan sitä, miten asiakkaasi sais houkuteltua myyntifunnelin reunalle ihmettelemään.

Yksi tehokkaimmista houkuttelun muodoista on brändisi mukainen, huomiota herättävä luova suunnittelu. Kun jokainen brändi huutaa yhtä kovaa eri kanavissa, luova suunnittelu on oiva tapa erottua massasta. Se on tapa viestiä arvoistasi, erottua kilpailijoista ja rakentaa tunnistettavaa ilmettä, joka tukee liiketoimintaasi joka kanavassa.

Oli kyseessä sitten kampanja, jatkuva sisällöntuotanto tai vaikka koko brändi-ilmeen uudistus – näistä jokainen ansaitsee tuekseen luovaa suunnittelua, jonka lopputuloksena on brändisi mukaiset, sitouttavat sisällöt ja ratkaisut jotka herättävät huomion tulevissa asiakkaissasi ja houkuttelevat heitä astumaan ostopolullesi.

Mitä on luova suunnittelu ja miksi sillä on väliä?

Luova suunnittelu on osa brändisi sielua; sen näkyvin osa ulospäin nykyisille ja tuleville, asiakkaille. Se antaa yrityksellesi persoonan, erottaa kilpailijoista ja rakentaa yhteyttä yleisöösi. Se on tarinankerrontaa, joka tapahtuu kuvin, sanoin, liikkeen ja äänen avulla.

Hyvä luova suunnittelu on tavoitteellista: sen tehtävä on viestiä arvoista, herättää tunteita ja tukea liiketoiminnan tavoitteita, eli hivenen kärjistettynä saada yleisösi ostamaan sinulta. Se kiteyttää monimutkaiset viestit selkeäksi kokemukseksi, joka auttaa asiakasta ymmärtämään, miksi juuri sinun brändisi on valinnan arvoinen ja miksi juuri sinun myyntifunneliisi kannattaisi hypätä pää edellä.

Ilman luovaa suunnittelua markkinointi jää pintapuoliseksi. Kuvittele mielessäsi lokakuisena maanantaiaamuna syöty kaurapuuro: harmaata massaa ikkunan takana ja lautasella. Harmaa massa harvemmin jää kenenkään mieleen, vaikkei kaurapuurossa mitään vikaa olekaan. Mutta kun brändi puhuu omalla äänellään ja näyttää omalta itseltään, syntyy vaikutus, joka kantaa. Siksi luova suunnittelu on tärkeä osa markkinointia.

Miltä toimiva luova suunnittelu näyttää ja tuntuu?

Muutamia huomioita toimivasta luovasta suunnittelusta:

  • Brändin ilme on tunnistettavissa eri kanavissa
  • Värit, typografia ja kuvamaailma muodostavat johdonmukaisen linjan
  • Materiaalit näyttävät ajankohtaisilta ja laadukkailta
  • Viestit tukevat visuaalisesti sisältöä eikä päinvastoin
  • Sisältöjä on helppo käyttää
  • Yleisö reagoi: klikkaa, tallentaa ja ennen kaikkea ostaa sinulta
Jos jokin näistä ei osu kohdalle, suunnittelun kirkastaminen voi olla seuraava järkevä askel. Hyvä uutinen: ihan kaikkea ei tarvitse laittaa uusiksi. Pienilläkin muutoksilla voi olla iso vaikutus.

Näistä olemme ylpeitä

  • Brändi-ilme: EXU Capital

  • Logosuunnittelu: Julkee x Lempee

  • Logosuunnittelu: Neuvoa-ICT

  • Logosuunnittelu: Ramson & Co

  • Logosuunnittelu: Re-Tech

  • Brändi-ilme: Julkee x Lempee

  • Brändi-ilme: Ramson & Co

  • Brändi-ilme: Re-Tech

  • Brändi ilmeen kirkastus Resetelle
    Reseten ukkelit brändi-ilmeessä
    Reseten mainosluova

    YRITYSILMEEN KIRKASTUS: RESETE.FI

  • Verkkosivutuotanto: mysoda.eu

  • Brändi-ilmeen uudistus: Anyday nuts

    Kysymyksiä ja vastauksia luovasta suunnittelusta

    Luova suunnittelu kiteyttää sen, “kuka brändi on” ja miksi asiakkaan kannattaa valita juuri sinut. Se tekee viestistäsi selkeämmän, ilmeestäsi tunnistettavamman ja markkinoinnistasi vaikuttavampaa riippumatta siitä, mitä tuotteita tai palveluita tarjoat.

    Kuten monella muullakin alalla, myös markkinoinnissa mutuilu on turhaa: Suunnittelu pohjautuu aina siihen, kenelle puhutaan ja millaisessa kontekstissa. Kohderyhmän tunteminen ohjaa valintoja alusta asti, jotta lopputulos herättää oikean reaktion oikeassa yleisössä.

    Ei todellakaan. Voit olla yhteydessä jo yhden ideanraakileen kanssa tai ilman ideaa. Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on selkeyttää suunnittelun suunta yhdessä sinun kanssasi.

    Kyllä. Luova suunnittelu ei tarkoita automaattisesti massiivista projektia. Voit tilata yksittäisen materiaalin, kokonaisen kampanjakokonaisuuden tai jotain siltä väliltä tarpeen mukaan.

    Jokainen suunnitteluratkaisu perustuu sinun brändiisi ja tavoitteisiisi. Työ alkaa aina briiffillä ja ideoinnilla, johon osallistut aktiivisesti. Matkan varrella näet luonnoksia ja ehdotuksia, joihin odotamme sinulta palautetta. Lopputulos syntyy yhdessä hiomalla. Pidämme pikaviestimet kuumana.

    Silloin olet juuri oikeassa paikassa. Usein tarpeet kirkastuvat jo ensimmäisessä keskustelussa. Varaa maksuton sparrihetki, niin käydään yhdessä läpi, mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Me tarjoamme kahvit.

    Varaa maksuton sparri

    Kanssasi tekemässä

    • Sebastian Solomon

      Luova suunnittelu, Tuotteistus ja konseptit, Verkkosivut

    • Roope Siltala

      Copywriting, Käsikirjoitus, Konseptointi

    • Riina Salo

      Omat yleisöt, Sisältöstrategiat, Yhteisömarkkinointi

    • Ida Bäckström

      Sisällöt, Sosiaalinen media, Viraalimarkkinointi

    • Inkeri Kinnunen

      Graafinen suunnittelu, Remixaus, Valokuvaus

    Tunti asiaa™

    Varaa tunti asiantuntijamme kanssa ja pääset liikkeelle saman tien ilman muodollisuuksia. Palvelun hinta 135 € (sis. alv 24)
    joona_jxl_tulokset

    Jäit kiinni!

    Pieni punainen piste? Vastustamaton ärsyke. Tämä oli vain esimerkki siitä, miten me ihmiset käyttäydymme. Kunhan vain leveilimme osaamisellamme.