Brändiohjeisto on markkinoijan terävin työkalu

Ei meillä taida olla näitä missään koottuna” on pahinta mitä graafikko voi kuulla, kun uusasiakaspalaverin jälkeen on aika kääriä hihat mainostuotantoa varten. Logosta löytyy viiden pikselin tarkkuuksinen, taustaan upotettu jpg ja kuvat luoviin voi käydä imuroimassa yrityksen nettisivuilta webp-muodossa. Karmivin kohtalo on sillä, joka joutuu hakemaan brändifontille vastinetta WhatTheFontista. What the f! 

Brändiohjeiston avulla voit pelastaa graafikon hengen

Auta graafikkoa säästämään aikaasi. Kun brändielementit löytyvät asianmukaisessa muodossa paikasta, josta niitä ei tarvitse etsiä, olet etumatkassa kohti seuraavaa onnistumistasi.

Millainen sitten on hyvä brändikirja?

Brand guide, brand book, brändiopas on työkalu suunnittelijalle, joka auttaa brändillisten sisältöjen johdonmukaisessa jalkauttamisessa. Brändiohjeisto asettaa lempeitä rajoja aineettomille asioille, kuten tone of voicelle ja typografialle, ja auttaa hallitsemaan isoja visuaalisia kokonaisuuksia niin, että ne esiintyvät brändin identiteetin ja arvojen mukaisesti. Huolimatta siitä, kuka brändiä on rakentamassa, selkeiden ohjeiden avulla brändi pitää oman identiteettinsä yhdenmukaisena ja tunnistettavana.

Mikä tekee brändiohjeistosta terävimmän työkalun markkinoijan työkalupakissa?

Suunnittelijan näkökulmasta brändiohje:

✍️ Kokoaa visuaaliset elementit helposti saataville
✍️ Kertoo oleellisimmat asian brändi-ilmeen käytöstä
✍️ Helpottaa suunnittelutyötä asettamalla elementeille selkeitä rajoja
✍️ Antaa eväät monenlaisten sisältöjen jalkauttamiseksi markkinointiin

Markkinoijan näkökulmasta brändiohje:

💥Koostaa brändin sen hetkisen ydinviestin ja toimintatavat
💥Kiteyttää esimerkiksi yrityksen arvot, toimintatavat ja tavoitteet
💥On apuväline brändin pitkäaikaiseen reflektioon
💥Dokumentoi historiaa jalkautuksista, onnistumisista ja best practiseista

Lupa olla luova

Brändikirjat syntyvät usein pala kerrallaan rakentaen, ja valmiinakin kakkuun voidaan leipoa vielä lisää kerroksia. Koska yrityksen identiteetti on usein muuttuvainen, on myös brändiohjetta suotuisaa mukauttaa ja päivittää sopivin väliajoin silloiseen tarpeeseen sopivaksi.

Ohjeen tarkoitus ei ole kahlita suunnittelijan luovuutta tai uusien ideoiden soveltamista käytäntöön – päinvastoin. Oleellisten seikkojen ollessa tiedossa sopivat rajat ovat oikeastaan mehevin maaperä rohkeiden ideoiden ja konseptien syntyyn.

Tästä pääset katsomaan Julkee x Lempeen brandbookia vuoden takaa. Tehtiin perinteisen taiton lisäksi myös selaimessa toimiva brändikoonti, josta ajantasaiset logot, värit, kuvat ja fontit voidaan ladata kätevästi suoraan koneelle – tämäkös on jokaisen graafikon unelma.


Yhdessä taottu

Sekä suunnittelijan että markkinoijan näkökulmasta brändiohjeisto on paras työkalu kehittämään brändi-identiteettiä suuntaan, jossa se voi erottautua kilpailijoistaan ja mitä tärkeintä, vastata kohderyhmänsä tarpeisiin. Se toimii hyvänä sparraajana, inspiraationa sekä yhteisenä kiintopisteenä identiteeton kasvattamiselle.

Hyvät brändiohjeet määriteltään aina yhteistyössä asiakkaan, ja markkinoinnin ammattilaisten kanssa. Jos tunnistat, että visuaalinen ilmeesi voisi tarvita pientä vuosihuoltoa, niin tiedä, että meille voi laittaa viestiä. Meiltä hoituu sekä pienet viilaukset, että isommat tahkoamiset.

Venla Hannola

Kirjoittajasta
Brändin hallinnan ja visuaalisten ilmeiden ammattilainen, joka hallitsee niin yksityiskohdat kuin kokonaisuuden.

Jäit kiinni!

Pieni punainen piste? Vastustamaton ärsyke. Tämä oli vain esimerkki siitä, miten me ihmiset käyttäydymme. Kunhan vain leveilimme osaamisellamme.