Mitä luova suunnittelu on ja miksi sillä on väliä?
Luova suunnittelu on osa brändisi sielua: sen näkyvin osa ulospäin nykyisille ja tuleville asiakkaille. Se antaa yrityksellesi persoonan, erottaa kilpailijoista ja rakentaa yhteyttä yleisöösi. Se on tarinankerrontaa, joka tapahtuu kuvin, sanoin, liikkeen ja äänen avulla.
Hyvä luova suunnittelu on tavoitteellista: sen tehtävä on viestiä arvoista, herättää tunteita ja tukea liiketoiminnan tavoitteita, eli hivenen kärjistettynä saada yleisösi ostamaan sinulta. Se kiteyttää monimutkaiset viestit selkeäksi kokemukseksi, joka auttaa asiakasta ymmärtämään, miksi juuri sinun brändisi on valinnan arvoinen ja miksi juuri sinun myyntifunneliisi kannattaisi hypätä pää edellä.
Ilman luovaa suunnittelua markkinointi jää pintapuoliseksi. Kuvittele mielessäsi lokakuisena maanantaiaamuna syöty kaurapuuro: harmaata massaa ikkunan takana ja lautasella. Harmaa massa harvemmin jää kenenkään mieleen, vaikkei kaurapuurossa mitään vikaa olekaan. Mutta kun brändi puhuu omalla äänellään ja näyttää omalta itseltään, syntyy vaikutus, joka kantaa. Siksi luova suunnittelu on tärkeä osa markkinointia.