Oman yrityksen somen seuranta oli hyvin helppoa, kun sosiaalinen media tarkoitti yksittäistä kanavaa – Facebookia. Nykyisessä eri kanavien tykityksessä kokonaisuuden seuranta on vaikeaa, jokaisella työkalulla on omat järjestelmänsä joiden välillä saa navigoida, yrittäen vielä muistaa valittujen mittarien trendejä. Mutta a miten ja millä tavoin sosiaalista mediaa tulisi mitata, että läsnäoloa niissä voisi kehittää yhä asiakasystävällisemmäksi?
Juuri omalle yritykselle valitut tärkeät somen mittarit eivät välttämättä edes näy palveluntarjoajien etusivuilla vaan vaativat syvempää analyyseihin perehtymistä. Tämä kysyntä onkin luonut monta työkalua, joiden tarkoituksena on helpottaa markkinoinnin data-ahdistusta. Falcon, Hootsuite, Tweetdeck, Meltwater.. Uusia työkaluja tulee markkinoille koko ajan.
Dashboardit tuovat selkeyden sosiaalisen median kokonaisuuteen
Sosiaalisen median kanavat ovat vain yksi markkinoinnin ja mainonnan osa-alue, mutta miten muut kanavat kuten verkkosivut tai maksettu mainonta suoriutuvat? Tästä syystä käytämme asiakkaidemme kanssa dashboardeja, joissa on oma osionsa sosiaaliselle medialle. Etuna valmiisiin työkaluihin on erityisesti muokattavuus – näkymiin on tuotavissa juuri halutut mittarit. Omien dashboardien someosioihin tuomme kaikista asiakkaan käyttämistä some-alustoista juuri halutut mittarit, käytetyt julkaisut ja yleisöjen kehitykset.
Dashboardit antavat nopean näkemyksen eri kanavien toimivuudesta, mitkä luovat toimivat missäkin ja mikä on valittujen mittareiden pitkäaikaisempi trendi. Kaikkien kanavien koonnin jälkeen suurin hyöty on ehdottomasti juuri haluttujen mittareiden tuonti esille, juuri halutulla tavalla. Näin saadaan jokaisen tarpeita täydellisesti palveleva näkymä sosiaalisen median aktiviteetteihin. Hyväksi käytännön ominaisuudeksi on myös koettu julkaisuiden upotus suoraan dashboardiin, jolloin ei tarvitse muistella millaisia luovia oli milloinkin livenä, ja mikäs tuo parhaiten toimiva nyt olikaan.
Et voi kehittää sellaista, jota ei mitata
Vinkkejä sosiaalisen median mittaamiseen
Haluttujen datojen saaminen yhteen hallittuun näkymään on jo yksi asia, mutta mitä ne merkitsevät mittarit ovat? Asiaankuuluvasti ärsyttävä vastaus: se riippuu. Kaikki johdettavat somemittarit juontavat juurensa sosiaalisen median strategiasta, joka on juontaa juurensa markkinoinnin ja liiketoiminnan strategiaan. Tässä kuitenkin muutamia hyviä mittareita, joita löytyvät meidän asiakkaittemme dashboardeista.
Tunnettuus ja yleisöjen kehitys
- Tavoitettu ja sitoutunut yleisö – Kuinka monta silmäparia on tavoitettu ja sitoutunut brändiin. Tämä yhdistettynä toistoon kertoo vaikuttamisen mahdollisuudesta.
- Seuraajakunnan kehitys – Suhteellisen merkityksetön mittari, jota kuitenkin halutaan seurata.
Kanavatehokkuus
- Julkaisuiden orgaaninen ja maksettu kattavuus – Julkaisuiden tehokkuutta seuraamalla voi sosiaalisen median sisältöä kehittää oikeaan suuntaan. Protip – algoritmin antama orgaaninen näkyvyys kertoo paljon.
- Reaktiot ja toiminnot – näiden avulla voidaan määrittää toimivimmat julkaisut ja kehittää toimintaa jatkossa.
Tulokselliset mittarit
- Liikenne – Sosiaalinen media on loistava kanava ohjata potentiaalisia asiakkaita esimerkiksi verkkosivuille. Mittaa liikennettä ja sen lähteitä.
- Myynnit – Kuinka monta ostotapahtumaa on tapahtunut. Nämä tunnusluvut vaativat sosiaalisen median seurannan (kuten Facebook pixel) asentamista myyntiputkeen
- Signups / subscriptions – Sosiaalisen median seuraajat ovat seuraajia vain omalla alustallaan. Markkinointilupien kerääminen ja mittaaminen on hyvä mittari, mikäli sopii markkinoinnin strategiaan.
Yllä on esimerkki kevyestä sosiaalisen median näkymästä. Ensimmäiseksi tuodaan tärkeimmät seurattavat mittarit ja niiden kehittyminen näkyville. Toiseksi on visualisoitu kehitys ajan mukaan. Kolmanneksi nähdään miten eri julkaisut ovat eri kanavissa toimineet haluttuja mittareita vasten.
Mille alustalle kannattaa rakentaa ja miten päästä alkuun
Sosiaalisen median dashboardimme rakennetaan Looker Studion päälle, joka mahdollistaa aina reaaliaikaisen näkymän somekanaviin ja rajattomat käyttöoikeudet. Pystytys on kevyt ja suoraviivainen, eikä siis vaadi useamman päivän setuppia, tai sido mihinkään pidempään sopimukseen sillä backend työtä ei juuri ole. Tietystikään tämä ei suorien API- yhteyksien päälle rakennettaessa ole yhtä kestävä kuin raskaammat setupit omalla backendillä, mutta todella suurelle osalle yrityksistä huomattavasti kannattavampi kokonaisuus. Myös kolmannen osapuolen raportointityökalut ovat potentiaalinen vaihtoehto, riippuen yrityksen lähtötilanteesta ja tavoitteista. Osa palveluista sisältää myös sosiaalisen median hallintaan ja julkaisemiseen tarkoitettuja työkaluja.
Somemittareiden tuominen yhteen näkymään tuo silti kiistattomia etuja. Työaikaa säästyy raportoinnilta, jolloin voidaan keskittyä läsnäolon ja vaikuttavuuden kehittämiseen. Me suosittelemme tällä hetkellä Looker Studiota ja ETL-ratkaisuja (kuten Supermetrics). Tämän yhdistelmän etuna on
- Helppo ja nopea pystytys
- Kaikki kanavat yhteen näkymään
- Vain halutut mittari, halutulla tarkkuudella
Toivottavasti näkemyksestämme on hyötyä. Jos mieltäsi jäi askarruttamaan jokin asia, heitä meille kysymyksesi osoitteeseen hello@julkee.fi