Näin parannat markkinointiasi – ymmärrä markkinakoko

Mikä määre pitäisi olla jokaisen mainostajan päivittäisessä työkalupakissa, mutta ei ole? Tähän törmään aivan liian vähän.

Markkinakoko. Mikä on potentiaalisen asiakaskunnan koko? Tässä menee useammalla sormi suuhun.

Startupit ovat tämän sisäistäneet hienosti. TAM, Total addressable market. Mutta tämä äärimmäisen monipuolinen, silmiä avaava työkalu unohdetaan aivan liian usein arkitohinassa. Anna kun kerron kaksi asiaa tästä. 👇

1. Markkinakoko on loistava markkinoinnin johtamisen työkalu

Markkinakoon tiedostamalla voit tehdä realistisia kasvutavoitteita ja tiedät paikkasi kilpailukentässä. Et voi kasvaa enemmän kuin on markkinakoko. Budjetointi ja resurssointi helpottuu, kun tiedät kuinka paljon potentiaalista asiakasmassaa täytyy tavoittaa ja aktivoida.

Markkinakoko on kuin kartta matkalle kohti menestystä. Se antaa selkeän kuvan mahdollisuuksista ja asettaa reunaehdot tavoitteille. Realistiset kasvutavoitteet perustuvat todellisiin tietoihin potentiaalisista asiakkaista, jolloin budjetointi ja resurssointi voidaan kohdistaa oikeisiin kohtiin ilman turhaa arpapeliä

2. Päivittäinen markkinoinnin teko selkeentyy ja tehostuu tuomalla markkinakoon suhdeluvut työkalupakkiin

Markkinoinnin päivittäinen tekeminen pääsee toiselle tasolle. Peilaamalla markkinakokoon tiedät tasan tarkkaan onko esimerkiksi viikoittaiset verkkosivukävijät oikealla tasolla. Tai onko konversiot ja liidit suhteessa markkinakokoon hyväksyttävällä tasolla. Et mittaa enää klikkejä, vaan suhdelukuja: Tavoittavuus% markkinasta, kiinnostus% markkinasta, liidi% markkinasta..

Kun näitä lukuja mittaa ajan myötä tuodaan strateginen näkemys operatiiviselle tasolle. Kun markkinoinnin päivittäinen tekeminen pohjautuu markkinakoon suhdelukuihin, voit optimoida ponnistelusi. Vertaa viikoittaisia verkkosivukävijöitä potentiaaliseen asiakasmäärään, ja seuraa konversioita ja liidejä suhteessa koko markkinaan. Analytiikan avulla ymmärrät paremmin, missä kohtaa ostopolussa asiakkaasi ovat ja mihin markkinointibudjettisi kannattaa sijoittaa.

Ai että sitä tunnetta, kun tiedät paljonko täytyy kaataa Facebook-mainontaan ja mikä on hakusanamainonnan rajahyöty. Ammattilaisvinkki: kaikki markkinassa eivät ole ostamassa juuri tällä hetkellä. Markkinakoko ja asiakasymmärrys kulkevat käsi kädessä. Kun tiedät, ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita ja millaisia tarpeita heillä on, voit kohdentaa markkinointisi tarkemmin. Tämä ei ainoastaan paranna tavoittavuutta, vaan myös syventää asiakassuhteita.


Markkinakoko on enemmän kuin numeroita vuosittain päivitettävässä strategiapresentaatiossa – se on strategian ja päivittäisen markkinoinnin ytimessä.

Lasse Iskanius

Kirjoittajasta
Luovia toteutuksia ihaileva ja dataa rakastava markkinointistrategi, joka on toiminut johtavissa mediatoimistoissa ja markkinointiyrittäjänä.

Tunti asiaa™

Varaa tunti asiantuntijamme kanssa ja pääset liikkeelle saman tien ilman muodollisuuksia. Palvelun hinta 135 € (sis. alv 24)
joona_jxl_tulokset