Kannattavatko joulun mainoskampanjat?

Sesongin tervehdys!

On taas tullut aika, jolloin yritykset ilahduttavat nykyisiä ja tulevia asiakkaita joulutervehdyksin. Erityisesti mediassa tuputetaan useiden minuuttien pituisia tarinoita jouluvideoiden muodossa. Isolla rahalla tuotettuja, piparkakun tuoksuisia ja pölysokerilla kuorrutettuja mainoksia.

Jouluihmisenä minulla ei ole mitään näitä vastaan. Nautin hyvästä tarinasta siinä kuin kuka tahansa muu, mutta ammatillisesti katsottuna nämä eivät ole niitä järkevimpiä markkinointitempauksia. Mitä mieltä sinä olet? Ei mielipiteitä ilman perusteluja, joten:

Yksi. Joulukuu on yksi vilkkaimpia kuukausia niin rahanvaihdollisesti, kuin viestinnällisesti. Eli toisinsanoen, tarvitaan isoja panostuksia, jotta jouluviestisi pääsee edes vilahtamaan asiakkaittesi silmien edessä.

joulun mainospanostukset

Kaksi. Irrallisuus. Katsotaanpa tämä vuonna 2020 levinnyt viraalivideo.

On se hieno! Mutta pystyisitkö sanomaan mikä brändi tässä on taustalla. Harva pystyy. Parhaimmat mainostarinat ovat niitä, joissa tarinan kertoja jää mieleen.

Kolme. Jatkuvuus. Valtavat määrät energiaa ja resursseja vaatineet ponnistuksen jäävät kertakäyttöisiksi. Joulu meni, vuosi vaihtui ja kukaan ei tule muistelemaan kaupan hyllyjen välissä juuri tuon brändin ihanaa joulutarinaa. Tämä artikkeli tulee edustamaan jatkuvuutta, sillä me tulemme julkaisemaan tämän joulutervehdyksemme myös ensi vuonna. #meta

Jos nämä kolme asiaa eivät täyty, on joulumarkkinointi huono markkinointi-investointi. Eikö asiakkaiden ilahduttaminen tulisi olla jatkuvaa? Vaihtoehtokustannus kaikelle jouluhössöttämiselle on jatkuvasti asiakkaiden muistaminen. Rauhallista joulua kaikille!