Markkinoinnin käyttämätön oljenkorsi: kysy yleisöltä.

Tavallaan kyllä. Monet yritykset ovat ponnistaneet miljoonaluokkaan kysymällä yleisöltä – omilta asiakkailtaan. Epätietoisuus tulevaisuudesta hälvenee ja visio kirkastuu, kun katsoo lähelle ostopäätöstä. Kysyvä ei tulevaisuuden taalojen tieltä eksy, mutta tämä neuvo unohdetaan helposti markkinoinnin saralla. Yksinkertaisia A/B-testejä on vaivatonta lähettää ja dataa on hauska analysoida. Mielenkiintoisempi totuus löytyy yleensä analytiikan ja pehmeän datan välimaastosta, joten seuraavan kerran suosittelen lisäämään yhtälöön kvalitatiivisempaa lähestymistä. Kevyt asiakastutkimus on edullinen ja nopea tapa kerätä arvokasta dataa päätöksien pohjalle.

Mutta muista, että ihmisiltä tulee kysyä oikeita asioita oikeaan aikaan. Ne peijakkaat kun tuppaavat kertomaan yltiöpositiivisia asioita. Eritoten itsestään.

Näin toteutat nopeaa asiakastutkimusta

  • Tarkkaile asiakkaan toimia kaupassa tai ostohetkellä
  • Pysäytä oikea asiakas ja haastattele häntä. Kysy, minkä takia hän on juuri siinä tällä hetkellä.
  • Tutki verkkoanalytiikkaa ja katso, mitä polkuja pitkin asiakkaasi klikkailee.
  • Vaivaa tulevaa asiakasta verkkosivuilla satunnaiskyselyillä
  • Lähetä ostonjälkeen palautekysely. Todella kovat tyypit linkkaavat tämän tiedot ostouseuteen.