Somen rooli yhteisöllisyyden luomisessa

Eletään vuotta 2021 ja olemme vieläkin pandemian keskellä. Vaikka vuosi 2020 antoi niin sanotusti kovaa kyytiä persuksille koko yhteiskunnalle, niin negatiivisen sanapilven keskeltä päässäni vilahtaa sana yhteisöllisyys. En valehtele, kun sanon että en olisi koskaan välttämättä oikeasti uskonut, että yksilöinä olemme aidosti ja autenttisesti kiinnostuneita muista tuntemattomista ihmisistä. Tämä hypoteesi on kuitenkin osoittanut vääräksi. Lukuisat somesisällöt yksityisyrittäjien, isojen brändien, vaikuttajien ja meidän tavallisten tallaajien kanavissa ovat näyttäneet, että olemme kuin olemmekin laumaeläimiä. Tsemppipostaukset ja lämpimät tervehdykset voivat tuntua vain pinnalliselta sanahelinältä, mutta tuovat meitä yhä lähemmäs itse inhimillisyyttä. Voiko lähemmäs ihmistä edes päästä, kun etätyössä vilahtelee kotiverkkarihahmot ja oman esimiehesi lapset hihittävät taustalla koiran näyttäessä temppuja tietokoneen taustalla.

(Burger King Suomen Instagram-tili 21.10.2020)

Poikkeusaika on muovannut ajankäyttöämme yhä virtuaalisystävällisemmäksi. Ruutuajan kasvu somekanavissa tuskin on shokeeravin uutinen vuodelta 2020. Kulutuksen kasvusta on tietysti löydettävissä myös tutkimustietoa mm. Tilastokeskuksen sivuilta. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan somen kulutus kasvoi peräti 13 prosenttia vuoden 2020 aikana. (Tilastokeskus 10.11.2020).  Nykypäivänä somen seuraajamääriä ei pidä kuitenkaan tarkastella vain luvullisesti. Seuraajamäärällä on eniten väliä silloin, kun se muodostaa yhteisön. Yhteisön, joka on aidosti kiinnostunut, mitä sinulla on sanottavaa. Yhteisösi jakaa brändisi arvot ja on valmis  kuluttamaan aikaa somekanavissasi.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole kertoa, mitä somessa kannattaisi tehdä tai mitkä mittarit tai tavoitteet ovat somellessi relevantit. Haluan herättää ajatuksia siitä, miten reflektoit niin omaa somekanaviesi käyttöä että yrityksesi somea: kuinka yhteisöllisyys näkyy siellä? Jos olet onnistunut keräämään vankan ja sitoutuneen yhteisön brändillesi, arvosta sitä – asiakkaasi on myös ihminen. Sen jos jotain on vuosi 2020 opettanut.

Riina Salo, Content Manager