Pitäisikö markkinointi hoitaa omalla tiimillä vai ulkoistaa?

Yritykset kohtaavat usein vaikean päätöksen markkinointistrategiansa suhteen: Pitäisikö markkinointi hoitaa in-house tiimillä vai tehdä yhteistyötä toimiston kanssa? Tässä keskustelussa on paljon myyttejä ja väärinkäsityksiä. Keskustelimme aiheesta Julkee x Lempee -toimiston toisen perustajan Sebun kanssa.

Lämmitellään ensin aiheeseen...

Sebu, miksi yritykset pohtivat, pitäisikö heidän palkata oma markkinointitiimi vai käyttää toimiston palveluja?

Tämä on todella yleinen kysymys. Markkinointipäättäjät haluavat hallita kustannuksia, kehittää asiakasymmärrystä ja osaamistaan, varmistaa nopea reagointi markkinamuutoksiin, ylläpitää korkeaa asiakasuskollisuutta, käyttää edistyneitä markkinointityökaluja, varmistaa kampanjoiden laadukkuus, saada tuoreita ideoita ja näkökulmia, kehittää pitkäaikaisia strategioita, optimoida markkinointikanavien käyttöä, hallita ja analysoida dataa tehokkaasti, kasvattaa digitaalista näkyvyyttä, ja ennen kaikkea, saavuttaa mitattavia tuloksia. 

Huh, yhden henkilön harteilla taakka on aika raskas, oma tiimi tai kumppani tarvitaan joka tapauksessa. 

Mitä yleisimpiä huolenaiheita olet kuullut asiakkaiden puolelta tähän liittyen?

Yksi suurimmista huolenaiheista on kustannukset. Monet ajattelevat, että toimistot ovat liian kalliita. Todellisuudessa piilokustannukset, kuten HR-kulut, koulutus ja ohjelmistot, voivat tehdä in-house tiimistä yllättävän kalliin. Toimiston kanssa nämä kustannukset sisältyvät usein palveluun. Kyse on siis yksinkertaisimmillaan perusteista, kiinteiden ja muuttuvien kulujen tasapainosta. 

Entä asiantuntemus? Eikö in-house tiimi tunne brändin paremmin?

Tämä on toinen yleinen huolenaihe. On totta, että oma tiimi tuntee brändin syvällisesti. Toisaalta toimistot tuovat mukanaan monipuolisia taitoja ja tuoreita näkökulmia. Esimerkiksi, kun loimme VisioHR:lle uuden brändiposition, tuore näkökulma auttoi heitä erottumaan kilpailijoista.

Miten toimistot voivat varmistaa jatkuvuuden ja tuen, erityisesti henkilöstövaihdosten aikana?

Kaikki toimintamme ovat pilvipohjaisia. Käytämme ClickUpia projektinhallintaan, mikä pitää kaikki materiaalit ja tehtävät yhdessä paikassa. Tämä varmistaa, että vaikka joku olisi poissa, projekti etenee sujuvasti.

julkeexlempee_loop_black Oma tiimi Markkinointitoimisto
Kustannukset Plussat: Suorat palkkakustannukset ja HR-kulut voidaan hallita yrityksen sisällä

Miinukset: Korkeat palkkakulut, koulutus- ja ohjelmistokustannukset
Plussat: Kustannustehokkaampi pitkällä aikavälillä skaalautuvan palvelumallin johdosta

Miinukset: Kustannusarviot voivat vaihdella paljon riippuen tarpeista ja tekemisen laajuudesta
Asiantuntemus Plussat: Tiimi tuntee yrityksen tuotteet ja palvelut perusteellisesti

Miinukset: Rajoittuu yksilön kyykkyyksiin ja vaatii jatkuvaa koulutusta
Plussat: Monipuoliset taidot ja edistyneet työkalut saatavilla

Miinukset: Hitaampaa oppia tuntemaan yrityksen brändi ja toimintaympäristö
Jatkuvuus Plussat: Tiimi on aina saatavilla, eikä ulkoisia häiriöitä

Miinukset: Katkoksen riski poissaolojen aikana
Plussat: Jatkuva tuki omistautuneella tiimillä

Miinukset: Henkilöstömuutokset toimistossa voivat vaikuttaa jatkuvuuteen
Joustavuus ja ketteryys Plussat: Suora osallistuminen päivittäisiin toimintoihin ja nopea tavoitteidenasetanta

Miinukset: Mahdollisesti tahmeampi päätöksenteko sisäisten prosessien vuoksi
Plussat: Proaktiivinen kehittäminen ja resurssien skaalautuvuus

Miinukset: Voi vaatia enemmän aikaa ja viestintää, jotta muutokset saadaan tuotantoon
Keskittyminen ja kontrolli Plussat: Täysi kontrolli ja välitön palaute tekijöille

Miinukset: Riskinä mikromanageeraus ja resurssien ylikuormitus.
Plussat: Jatkuva ideointi ja moniulotteinen sparraus

Miinukset: Voi tuntua, että hallinta on kauempana yrityksessä.

Entä joustavuus ja ketteryys? Eikö oma tiimi ole joustavampi?

Joustavuus riippuu siitä, miten sitä tarkastelee. In-house tiimi tekee päätöksiä nopeasti, mutta toimistolla on resursseja skaalautua ja reagoida markkinamuutoksiin nopeasti. Esimerkiksi energiakriisin aikana pystyimme nopeasti mukauttamaan asiakkaan mediabudjettia ja säästämään rahaa asiakkaan oman tiimin lomaillessa.

Mitä neuvoja antaisit markkinointipäättäjälle, joka on kahden vaiheilla palkata toimistokumppani?

Kokeile rohkeasti. Markkinoinnille on tärkeää määrittää selkeät mitattavat tavoitteet ja vastuuhenkilöt. Yhteistyö toimiston kanssa voi kasvattaa markkinointipääomaa ja valmistella yritystä oman tiimin rakentamiseen. Lopulta molempien yhdistelmä tuo monesti parhaat tulokset.

Yhteenveto: Kuka tuntee yrityksen paremmin kuin sinä itse?

Toivottavasti ei kukaan, oikeesti! Punnitse molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet huolellisesti: toimistokumppani auttaa kasvattamaan markkinointipääomaa ja tekee seuraavasta askeleesta, kuten oman in-house tiimin palkkaamisesta, helpompaa. Markkinointi ei ole rakettitiedettä – se on sarja toimenpiteitä, joilla tavoitetaan uusia asiakkaita ja huolehditaan nykyisistä. Tärkeintä on että markkinointia tehdään systemaattisesti ja linkissä liiketoimintatavoitteisiin.

Siksi markkinointitekemisen ulkoistaminen kokonaan on huono idea. 🙌

Kirjoittajasta:
Sebastian Solomon

Datan hyödyntämistä ihaileva ja luovien toteuttamista rakastava markkinoija, jonka arki pyörii asiakastiimien haastamisessa.

Tunti asiaa™

Varaa tunti asiantuntijamme kanssa ja pääset liikkeelle saman tien ilman muodollisuuksia. Palvelun hinta 135 € (sis. alv 24)
joona_jxl_tulokset